Contact
Stevens Audiovisuals, Riethstraat 21, 5931 PW Tegelen
Telefoon 077-4642825, e-mail hDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Kamer van Koophandel Limburg 12046291, btw NL 072001227B01
Persinformatie
Met de knop 'hoge resolutie beeldmateriaal' hiernaast heb je toegang tot foto's en afbeeldingen met een resolutie die geschikt is voor drukwerk. Bij artikelen over het boek 'Bedrijfsfilms maken' is het materiaal vrij beschikbaar. Het overige gebruik is gratis mits met bronvermelding bij de afbeelding(en): Uit het boek 'Bedrijfsfilms maken' van Hay Stevens. Voor andere toepassingen (video, tv, cursusmateriaal e.d.) kun je contact opnemen met de auteur op telefoonnummer 077-4642825 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
PERSBERICHT
Doetinchem, 14 juli 2015
Nieuw boek Bedrijfsfilms maken verschenen
Videoproducent Hay Stevens deelt zijn ervaringen in 300 pagina’s
Nooit eerder werd de kennis en ervaring van een producent van bedrijfsfilms zo helder beschreven en toegankelijk gemaakt. In dit boek legt video-expert Hay Stevens uit hoe je voor een bedrijfsfilm een scenario schrijft, video-opnamen maakt en er een boeiend geheel van creëert in de montage. Een leer- en managementboek over dit vak bestond nog niet. Daarom is dit boek een must voor iedereen die zich als maker van bedrijfsfilms verder wil ontwikkelen.
Het boek is verschenen op 13 juli 2015 en inmiddels beschikbaar voor de Nederlandse en Belgische markt. De website www.boekbedrijfsfilmsmaken.nl staat boordevol achtergrondinformatie over de inhoud van het boek en geeft een inkijkje in meer dan 50 pagina’s.
In heldere stappen wordt uitgelegd hoe je een bedrijfsfilm maakt en wat je daarvoor nodig hebt. In het eerste deel wordt de basisapparatuur besproken die je als bedrijfsfilmer nodig hebt: welke camera’s zijn geschikt en welke lampen, microfoons en andere extra’s zijn handig. In deel twee, het grootste deel van het boek, neemt de schrijver je uitvoerig mee door de stappen in het productieproces van scenarioschrijven, opnamen maken en montage. In het derde deel komen technische aspecten aan de orde, zoals opnamechips, objectieven en de kleurtemperatuur van licht.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de uitgever op telefoonnummer 077-4642825 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Over Hay Stevens
Hay Stevens, de auteur van het boek Bedrijfsfilms maken, begon al jong met reclame- en industriefotografie. In 1986 zette hij de stap naar het produceren van bedrijfsfilms. Door steeds in te spelen op nieuwe technische ontwikkelingen en met een goed oog voor de tijdgeest maakte hij videoproducties voor vele Nederlandse en Duitse bedrijven, waaronder internationals. Hij bezocht in zijn carrière tientallen landen in vijf continenten voor het maken van opnamen voor de meest uiteenlopende opdrachten. Het meeste werk lag dichter bij huis in de vele prachtige bedrijven en fabrieken die Nederland en de rest van Noord- en West-Europa rijk is. Het boek wordt uitgegeven door Stevens Audiovisuals.
Bibliografische gegevens
Luxe uitvoering met harde kaft
304 pagina’s
Formaat 21x15 cm
220 foto’s, illustraties en stills uit vele videoproducties
ISBN 978-90-823777-0-5
Rechtenvrij beeldmateriaal in hoge resolutie vindt u hier:
http://www.boekbedrijfsfilmsmaken.nl/hoge-resolutie-beeldmateriaal
Vragen aan de auteur
Waarom ben je van fotografie overgestapt naar het maken van bedrijfsfilms?
‘Fotografie is natuurlijk een prachtig vak. Wat ik als reclame- en industriefotograaf echter een beetje miste, was de eindverantwoordelijkheid van een project. Fotografie is vaak een onderdeel van een brochure of een tijdschrift, voor het eindresultaat is iemand anders verantwoordelijk. Soms zie je als fotograaf dat eindresultaat niet eens. Dat heb je bij videoproductie niet, een bedrijfsfilm is een opzichzelfstaand project. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat ik vrijwel altijd rechtstreeks voor een bedrijf werk en niet via een reclamebureau.’
‘Als bedrijfsfilmproducent doe je het hele traject, vanaf het eerste contact tot aan de oplevering van de film. Daartussenin zitten allerlei boeiende en afwisselende stappen: van scenarioschrijven tot opnamen maken en van montage tot het maken van taalversies. Jij bent degene die, samen met de opdrachtgever, bepaalt hoe het er uit komt te zien. En dat beschouw ik als een grotere uitdaging dan wanneer je, cru gezegd, ‘alleen maar’ toeleverancier bent als reclamefotograaf. Maar, nogmaals, fotografie is een prachtig vak dat ik niet helemaal heb losgelaten, al is het vaak ‘in dienst’ van het maken van een bedrijfsfilm, zoals je in het boek ‘Bedrijfsfilms maken’ kunt lezen.’
Hoe lang heb je aan het boek gewerkt?
‘Ik liep al jaren rond met het idee om iets te gaan doen met mijn kennis en ervaring op het gebied van bedrijfsfilms maken. Dat het in eerste instantie niet tot daden kwam had ook te maken met het feit dat ik er een beetje tegenop keek om mijn eigen concurrenten op te gaan leiden, want zo voelt het wel een beetje als je je kennis gaat delen. Maar omdat ik inmiddels de zestig gepasseerd ben werd dat argument minder belangrijk.
‘In de zomer van 2014 begon ik met het ontwikkelen van een cursus ‘Bedrijfsfilms maken’. Ik dacht nog niet aan een boek. Ik maakte een complete presentatie voor een achtdaagse professionele cursus, compleet met veel foto’s, tekeningen en fragmenten uit videoproducties. Toen dat klaar was ben ik me gaan oriënteren op het in de markt zetten van deze opleiding. Al gauw bleek echter dat dat veel geld zou gaan kosten aan advertenties in vak- en hobbybladen voor fotografie en video, zowel gedrukte media als online, en dat was een stap te ver.
Maar met deze professionele cursus had ik wel de blauwdruk in handen voor het boek. De indeling in hoofdstukken en subtitels die je in het boek aantreft zijn grotendeels identiek aan de cursus die ik had ontwikkeld. Ik hoefde alleen nog maar datgene wat ik tegen de cursisten zou gaan vertellen op te schrijven. Dus in oktober 2014 zette ik me aan het schrijven en begin 2015 was de eerste versie klaar. Dat liet ik lezen aan enkele mensen die mij vanuit verschillende invalshoeken konden adviseren over het boek. De een was taalkundig goed en haalde een flink deel van de taalfouten eruit, een ander was trainer van professionele cursussen en gaf me het advies om de hoofdstukken in een andere volgorde te presenteren. De derde wist alles van techniek op videogebied en de vierde had jarenlang les gegeven aan de Fotovakschool en aan ROC-opleidingen. Met hun adviezen begon ik aan het proces van verbeteren, schrappen en herschrijven, net zolang tot ik tevreden was met het eindresultaat. Ondertussen was ik aan de lay-out gaan werken, dat proces heb ik me snel eigen gemaakt. Daarbij kreeg ik veel ondersteuning van Bas Papen, eigenaar van Ixion Design, waarmee ik al vijftien jaar intensief contact heb. Hij verzorgde ook de website ‘boekbedrijfsfilmsmaken.nl’ die is ontwikkeld rondom het boek.’
‘Maar het boek is pas echt af als er een professionele corrector of eindredacteur minstens tweemaal doorheen is gegaan. Ik stond er werkelijk versteld van hoeveel slordigheden en fouten zo iemand er uit haalt. Je denkt dat je de Nederlandse taal goed beheerst, maar het blijkt toch een vak op zich te zijn om een tekst foutloos te produceren. Deze fase mag je dus nooit overslaan, ook al kost het een paar duiten.’
‘Ik heb overigens ook heel veel tijd besteed aan de vele afbeeldingen die in het boek staan. Omdat ik zelf logischerwijs erg visueel ben ingesteld, zocht ik voor vrijwel elke dubbele pagina minstens één geschikte foto of illustratie om de aantrekkelijkheid en uitstraling van het boek te perfectioneren. Of dat gelukt is mag de lezer zelf beoordelen.’
====